دیانت و سیاست

افسران جنگ نرم

دیانت و سیاست

افسران جنگ نرم

ما همه جوانان افسران جنگ نرم هستیم
بایگانی
۰۶ مهر ۹۴ ، ۲۳:۲۸

ناسخ ومنسوخ یعنی چی؟

ناسخ ومنسوخ یعنی چی؟؟؟


خداوند که عالم به همه چیز است معنی بداءدر ایات منسوخ چیست  چرا نظر خدا عوض میشه



پاسخ:

"نسخ در منطق شرع، تغییر دادن حکم وجانشین ساختن حکمی به جای آن است. 

نیازهای انسان گاه با تغییر زمان وشرایط محیط دگرگون می شود وگاه ثابت وبرقرار است. یک روز یک برنامه ای ضامن سعادت او است ولی روز دیگر ممکن است بر اثر دگرگونی شرایط همان برنامه سنگ راه او باشد.یک روز دارویی برای بیمار مفید است اما روز دیگر بخاطر بهبودی نسبی ممکن است همان دارو برای او زیانبار باشد لذا دستور قطع آن دارو وجانشین ساختن داروی دیگر داده می شود. 

همچینن در شرع حکمی، برای مدت زمان معینی وضع شده وممکن است که مردم تصور کنند آن حکم همیشگی است اما پس از مدتی آن حکم نسخ میشود وحکم دیگری جانشین آن میشود، حکمی که می اید وحکم دیگر را نسخ می کند ناسخ است وحکم نسخ شده منسوخ نامیده میشود. این در حقیقت یک نوع بدا است اما معمولا در امور تشریعی نام نسخ بر آن می گذارند. نسخ در احکام الهی به جهت تغییر موضوع است به این معنا که حکمی در شرایط خاص برای مدت محدودی وضع شده بعد از تغییر شرایط نسخ میشود.


نسخ مستلزم جهل بر خداوند نیست چرا که خداوند از ابتدا می داند که یک حکم برای مدت معینی است وپس از سپری شدن آن مدت آن حکم تغییر می کند وحکم دیگری را جایگزین می کند وفلسفه این تغییر  حکم  نیز گفته شد"


تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم،ج1 ص390

۹۴/۰۷/۰۶
مهدی ادیبیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی