دیانت و سیاست

افسران جنگ نرم

دیانت و سیاست

افسران جنگ نرم

ما همه جوانان افسران جنگ نرم هستیم
بایگانی

پیامبر وقتی‌ از مکه‌به‌مدینه ‌هجرت‌ کرد ابوبکر راهمراه‌خود‌برد‌ واورانجات ‌داد وازطرفی‌علی‌‌ را‌درمعرض‌ خطرونابودی‌ قرارداد وازاو خواست‌ درجایش ‌بخوابد ‌پس ‌اگر علی‌ امام‌ و وصی  و خلیفه‌ منصوب‌ازجانب ‌خداست‌ ای اچنین‌کسی ‌در معرض ‌مرگ‌ قرارداده‌ میشود ‌و جان‌ ابوبکر ‌‌که ‌اگر بمیرد‌برای‌امامت‌ضرری‌نیست‌نجات‌داده‌میشود... وسوال‌‌اینجاست‌که‌کدام‌یک‌سزاوارتراست‌‌که‌خاری‌به‌پایش‌نرود‌ودرمعرض‌مرگ‌قرارنگیرد؟واگربگوییدکه‌علی‌غیب‌میدانست‌پس‌خوابیدن‌او‌بربستر‌پیامبرچه‌فضیلت‌وشاهکاری‌است؟


پاسخ:

برای دریافت پاسخ توجه به نکات زیر لازم است:


1. در روایتی که مرحوم صدوق در کمال الدین نقل کرده است چنین آمده که همین سوال واشکال شما از امام عصر پرسیده شد حضرت پاسخ داد:

"طبق گفته شما که پیامبر می دانست ابوبکر خلیفه او است لذا اورا به همراه خود به غار برد تا جانش حفظ شود، حتما می دانست که بعد از ابوبکر عمر خلیفه می شود وسپس عثمان وبعد از او علی. با این توضیح بر رسول الله واجب بود که همگی را با خود به غار ببرد تا جانشان حفظ شود چرا  این کار را نکرد وبقیه را در معرض مرگ قرار داد؟


2. ابن طاووس در طرایف می آورد که پیامبر ابوبکر را با خود برد چرا که ترسید که نقشه های پیامبر را در برابر کفار برملا کند


الطرایف،ج2 ص410


همین مضمون را ابن ابی الحدید نیز نقل می کند


شرح نهج البلاغه،ج13 ص259 



3. می توان گفت پیامبر می دانست که علی کشته نمی شود واورا بجای خود در بسترش قرار داد اما این سخن سلب فضیلت از علی نمی کند چرا که  حضرت علی تنها می دانست که کشته نمی شود اما احتمال آن بود که دچار جراحات شدید شود اما با این وجود خطر را به جان خرید ودر بستر پیامبر خوابید وخداوند نیز به پاس بزرگداشت این فداکاری  آیه 207 بقره را درشان او نازل کرد. آیه ای که حدود 26 نفر از علمای اهل سنت ذکر کرده اند در شان علی در جریان لیله المبیت نازل شد


 مرحوم شوشتری در احقاق الحق،ج3 ص23 آیه 5 روایات اهل سنت را ذکر می کند

۹۴/۰۷/۰۸
مهدی ادیبیان

نظرات  (۱)

السلام علیک یا امیرالمومنین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی